Geschatte leestijd: 3 minuten
Hoe begin ik een eigen kledinglijn?
Wil je een eigen kledinglijn introduceren maar weet je niet waar je moet beginnen? Wat zijn gave designs, wie gaat ze produceren en waar ga ik ze verkopen? Deze vragen krijgen we bij Shirts-bedrukken.be regelmatig en daarom zetten we in dit artikel uiteen waar je zoal rekening mee moet houden.
1. Zet je plan op papier
Van veel fashionondernemers in spé horen we dat ze het lastig vinden om in een businessplan onder woorden te brengen wat zij met hun kledinglijn kunnen toevoegen aan de huidige fashionmarkt. Als jij je hierin herkent adviseren we jou om je ideeën te verwerken in het Business Model Canvas. Dit is een handige tool om op een gestructureerde manier jouw plan op één A4’tje te zetten. Google naar ‘Business Model Canvas’ en je zult een template vinden waarmee je direct aan de slag kan.
2. Registreer je merk
Heb je de perfecte merknaam voor je kledinglijn al in gedachten? Wacht dan niet langer en leg ‘m vast bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Heb je nog geen naam bedacht? Houd dan rekening met het volgende: een goede merknaam is herkenbaar, blijft hangen én maakt duidelijk wat je te bieden hebt.
3. Schrijf je in bij de KVK
Het komt vaak voor dat iemand nog niet écht gestart is met zijn of haar bedrijf, maar al wel een KVK-nummer nodig heeft. Want ook bij de voorbereidingen als: vergunningen aanvragen of een collectie inkopen, kun je niet om een KVK-nummer heen. We adviseren je dan ook om op de Belgische website van de Kamer van Koophandel te kijken voor meer informatie.
4. Zoek een betrouwbare leverancier voor je kledinglijn
Als het papierwerk achter de rug is, kun je gaan zoeken naar een betrouwbare partner die jouw ontwerpen gaat produceren. Het is van essentieel belang dat je goed onderzoekt of jouw potentiële leverancier je een (digitale) proefdruk en/of samples kan sturen. Zo weet je zeker dat de ontwerpen die je wilt bestellen voldoen aan de kwaliteitseisen van jouw merk. Uiteraard is het ook van belang dat je duidelijke afspraken maakt over de prijzen en levertijden. Neem eens een kijkje in onze shop, met honderden artikelen bieden wij ongetwijfeld textielitems die passen bij jouw merk.
5. Richt je verkoopkanalen in
Nu je de belangrijkste stappen hebt gezet is het tijd om je verkoopkanalen in te richten. Veel klanten van Shirts-bedrukken.be maken gebruik van Shopify, een software die je in staat stelt om binnen een paar muisklikken een webwinkel online te zetten. Naast een mooie (Shopify) webshop adviseren we je ook om een aantal social media kanalen (bijvoorbeeld: Instagram, Pinterest of LinkedIn) in te richten waar je links kan plaatsen naar je webshop. Belangrijk bij social media kanalen is dat je beter 1-2 kanalen écht goed neerzet dan 4-5 kanalen half.
Nog vragen?
Heb je nog vragen over het opzetten van je eigen kledinglijn of ben je benieuwd hoe Shirts-bedrukken.be jouw textielleverancier kan worden? Schroom niet en bel (00 32 2 788 98 09) of mail (info@shirts-bedrukken.be) ons!